Vi fortsätter resan runt skräckens epicentrum där vi spanar in några av våra absoluta favoritscener från skräckfilmen. Först ut var The Burning och Bubba Ho-Tep. Nu riktar vi blicken mot Dario Argentos mästergiallo Tenebrae och den sinnessjuka kameraåkningen i the double murder scene.
Tenebrae (1982) är en av Dario Argentos blodigaste och mest mångbottnade filmer. Full av trådar och pussel att nysta i. En underbar film helt enkelt. Det finns så klart massor av underbara scener i Tenebrae. Men den makalösa kameraåkningen filmad i två och en halv minut utan klipp är alldeles, alldeles extra underbar. I scenen följer vi mördarens blick som vandrar längs husfasaden och taket och letar efter ingångar för att kunna utföra sitt uppdrag samtidigt som Goblins musik pumpar in maxdoser av adrenalin i bildflödet. Och när kameraögat vrider sig loss från taket och djupdyker ned mot förstavåningen är det gåshud deluxe från tårna till hjässan.
Argento är ju känd för att ofta själv hålla i mordknivarna i sina filmer och i Tenebrae finns många spektakulära mordscener utförda av mästarens hand. I the double murder scene går mördaren lös på ett lesbiskt par med knivsnittsattacker som en galen dirigent. Vi snackar om sinnessjuka rörelsemönster med geometrisk perfektion. Spana in bara med vilken snits mördaren släcker lampan med kniven i trappscenen. En simpel men kliniskt beslutsam handrörelse av en pedantiskt lagd gärningsman med ett sjukt sinne för katt och råtta-lekar. Snittet i avrättningscenen har samma sinnessjuka precision. Hela the double murder scene är giallo när den är som bäst.
Titeln på filmen anspelar på mörkret inom oss men är faktiskt också en benämning på den katolska dödsmässa som firas vid påsk. Ett tema jag analyserade för en herrans massa år sedan och jag tyckte att jag fann en del intressanta beröringspunkter mellan filmen och den katolska dödsceremonin. Du hittar den här:
Tenebrae – theology for understanding murder
Nog om detta, spänn fast säkerhetsbältet nu och sätt på maxvolym och fullskärmsläge och njut av pappa Argentos kamerajobb uppe i kranen i the double murder scene.