Tenebrae är inte bara titeln på Dario Argentos giallomästerverk från 1982 det är även namnet på den katolska dödsmässan som firas vid påsk. Borrar man lite under ytan på filmen så öppnas en helt ny värld av mysterier och analogier mellan den katolska riten och Argentos giallo.
Tenebrae (1982) är en av Dario Argentos blodigaste och mest komplexa filmer. Full av trådar och pussel att nysta i. En underbar film helt enkelt. Tenebrae som betyder mörker eller ljussläckning på latin är även namnet på en rit som firas framför allt i de katolska länderna inför påsken till åminnelse av Kristi lidande och död. Den inleds redan på onsdagen före påsk och pågår fram till långfredagen.
För en herrans massa år sedan gjorde vi en djupdykning i Dario Argentos giallomästerverk Tenebrae och insåg att det fanns en hel del beröringspunkter mellan den katolska dödsmässan och Dario Argentos film. Argento har gjort en högst egensinnig och profan tolkning av mässan skulle man kunna säga – eller åtminstone är det en fullt rimlig tolkning om man jämför scenerierna. För den som är på akademiskt humör och sugen på lite religiös symbolik och blodutgjutelse i påsk så är Rysarnytts Tenebrae-genomgång ett fint tips. Se eller se om Argentos masterpiece inför läsningen av texten för den innehåller en hel del spoilers.
Länk till artikeln:
Analys av Tenebrae – theology for understanding murder
Den makalösa kameraåkningen
Tenebrae är som sagt full av läckerbitar men den makalösa kameraåkningen filmad i två och en halv minut utan klipp i the double murder scene är alldeles extra underbar. I scenen följer vi mördarens blick som vandrar längs husfasaden och taket för att leta efter ingångar samtidigt som Goblins musik pumpar upp blodtrycket till maxnivå. Och när kameraögat vrider sig loss från taket och djupdyker ned mot förstavåningen är det gåshud deluxe…