Utgivningsår: 2013
Regissör: Sonny Laguna, Tommy Wiklund
Manus: Sonny Laguna, Tommy Wiklund, David Liljeblad
Medverkande: Johannes Brost, Lisa Henni, Amanda Renberg  m fl
Distribution: Studio S Entertainment

Vittra_bioaffisch2

Ah, den svenska röda sommarstugan med vita knutar. Finns det något mer idylliskt? Personligen har jag alltid, stadsbarn och britt som jag är, sett med skräckblandad förtjusning på fenomenet – finns det något läskigare att vara instängd i en liten stuga mitt inne i en milsvid skog med hemska varelser som rävar och ugglor som löper amok med mina nerver om nätterna?

Mina dåliga aningar om sommarstugan blev infriade med råge då jag såg Vittra, alla som någonsin har sett en skräckfilm vet att det ALLTID är en dålig idé att åka ut till en öde stuga för att festa med sina snygga, blåsta vänner. Vittra bjuder inte på några överraskningar i berättandeförloppet, paret som är korkade nog att ha sex dör först och i den klassiska andan följer resten av filmen.

När regissören presenterade Vittra på premiären sa han att vi skulle ha i åtanke att den hade en budget på endast 300 000 kronor (fickpengar i filmsammanhang) och att den var gjord helt utan ekonomiskt stöd. Men den ytterst lilla hemmasnickrade känslan bidrar bara till att filmen och skräcken känns äkta samtidigt som de i zombiefilmssammanhang så viktiga specialeffekterna och splattret ligger på proffsnivå. Den som lyckas med bravuren att ställa sig upp i Sverige idag och göra en zombiefilm med kaffepengar, utan att för den sakens skull hamna på samma nivå som en annan svensk splatterfilm; Camp Slaughter (fast jag tar tillbaks det sista, Camp Slaughter var så dålig att den blev rolig- och det är inte Vittra varken det ena eller det andra) förtjänar fem Jasonmasker och tio Guldbaggar.

Men om man ska kritisera Vittra på samma våglängd som dess inspirationskälla Evil Dead, så ska man konstatera att den skulle ha vunnit på att ha lite humor – det är den svarta humorn som höjer originalet en bit över dess syskonfilmer. Med det sagt måste jag avsluta med att när filmen var slut ropade en i publiken efter en uppföljare, och jag hoppas verkligen att det blir uppfyllt.

– Rosie Gibson

[youtube_sc url=”http://www.youtube.com/watch?v=gs5wUEsoulo” rel=”0″]