Inspelningsår: 2007
Regissör: Jeremy Sauliner
Skådespelare: Chris Sharp, Alex Barnett m fl
Distributör: Njutafilms

Helena Bjuresäter Sjöholm (2008)

Everybody dies!!

Chris är inte den som blir inbjuden till Halloween partys direkt, inte till några andra partyn heller. Därför tänker han inte sumpa chansen när han hittar en inbjudan på gatan som fantastiskt nog inte är ställd till någon speciell. Hoppfullt tänker han att inbjudan är en biljett till ett nytt socialt umgänge.

Ett gäng utomordentligt prettofierade konststudenter tänker mörda i konstens namn, och en loner som Chris är ju som klippt och skuren, för ett mord kräver sin kropp och sällskapet tror inte att någon kommer sakna knäppgöken som just gjort entré. Men att vara dekadent med högtravande konceptuella idéer fungerar ju jättebra. I teorin. För sällskapet har inte bara underskattat sitt tilltänkta offer, de har överskattat sig själva som mördare, eller idén fastnade i det praktiska utförandet skulle man kunna säga. Men vi som gillar blod och ruskiga scener blir inte besvikna. Bakom Murder Party står ett kompisgäng som gjort film tillsammans sedan barnsben. Någon vidare budget har de såklart inte haft. Det är med erfarenheter, vilja, lust och innovativa krafttag de lyckas göra en riktigt rolig och underhållande film. Stolligheterna avlöser varandra och det går inte alltid att hålla sig för skratt.

För den intresserade kan jag rekommendera bonusmaterialet. Himla kul att ta del av hur de faktiskt lyckades få ihop filmen. Dessutom får vi veta en hel del om deras bakgrund, det är skönt med människor som är opretensiösa. Murder Party har väl inte nått upp till samma status som exempelvis Blair Witch Project, men den här utgåvan kanske hjälper den på traven? Fyra masker är den allt värd.