Publicerad av admin 1 feb 2011: 22:10

Titel: Mr. Brooks
Utgivningsår: 2007
Regi: Bruce A. Evans
Skådespelare: Kevin Costner, Demi Moore, William Hurt m fl

Helena Bjuresäter-Sjöholm (2007)
Vet inte om det har bekräftats från högre ort, men det här ska tydligen vara den första filmen i en trilogi. Tvekar redan nu om det är lönt att se efterföljande alster efter den här ganska ljumma rullen. Costner spelar den framgångsrika och välansade Mr. Brooks. Hans alter ego (Hurt) lurar dock fram seriemördaren igen (Brooks) som varit vilande i två år. Ett brutalt återfall utan hämningar således. Det ges ingen direkt koppling till varför han mördar om och om igen, och det spelar väl ingen större roll egentligen. Det hade inte gjort filmen bättre, för här blir det mesta fel ändå. Det som skulle kunna bli väldigt coolt blir töntigt som när han exempelvis drar på sig lösskägget och en del annat inhandlat på Buttericks. Maskeringen är givetvis till för att inte bli igenkänd, men Jesus Amalia, med Epa-skägg borde han dra allas blickar till sig. Och jag tycker nog att Costner tar sig själv lite på för stort allvar och spelar över så in i baljan.

Snuten som ska sätta dit honom är ingen mindre än Demi Moore. Hon klarar sig väl hyggligt men det går mer på charm än talang. Det är ju lite kul att de här två möts i en film 2007, då de lika väl hade kunnat göra film ihop typ 1990. Då dansade Costner med vargar och Moore satt och drejade i snickarbyxor i Ghost. Då ägde de Hollywood. Så, vem vet, jag får väl äta upp att jag dömde ut dem i Mr. Brooks? De kan ju vara tillbaka för att erövra filmvärlden igen…

Det finns ett intressant inslag i Mr. Brooks. Någon ser nämligen när han begår ett dubbelmord. Ska inte avslöja mer om det nu. Men det är svårt att inte tänka på en annan film i det här sammanhanget, nämligen Man Bites Dog, (Belvaux, 1992). Här får vi följa en ytterst självgod seriemördare som tar med sig ett helt kamerateam på sina upptåg. Mördaren vill dokumentera allt och samtidigt göra den ultimata filmen om sig själv. En sanslös film som lyckas varva det brutala våldet med sjuk humor. Det här är en film där censuren gått hårt fram, den totalförbjöds i Sverige. Men det var då det.. Mr. Brooks ligger långt från alla överraskningar Man Bites Dog bjuder på. Men det vore också att begära för mycket. Det blir ändå inte mer än en mask för Costner och Co.