Borderlands: The Zombie Island of Dr Ned
Utgivningsår: 2009
Plattform: PC, PS3, Xbox 360
Utvecklare: Gearbox Software
Stefan Särnefält (2010)
(PS3) Köpte nyligen Playstation 3 då min datorburk saknar rätt muskler för julhandeln. Trodde inte att jag skulle gilla det så mycket som jag gjort. Att sitta tillbakalutad i soffan med en champagneflaska och med 42 tums platt-tv på ett par meters avstånd var tamejtusan inte dumt alls. Visst, styr och skjutkänslan är inte optimal och varje spel har olika kontrollfunktioner som kräver lite inövning innan man får upp snitsen. Men oj vilket drag det blir när knapptrycken sitter där dom ska. Ett av spelen som jag dragit igenom är Borderlands och spelets expansion The Zombie Island of Dr Ned.
Själva grundspelet tar ett par varv för att få riktig kläm på. Men när man väl lärt sig levelfunktionerna och den grundläggande taktiken så är det en riktigt skön hushållsvärmare. Spelet har en tecknad grafisk stil som kanske inte faller alla på läppen. Tänk er vilda västern där man droppat skrottippar och kåkstäder och befolkat områdena med Road Warrior-dårar. I Zombie Island så blir det ett rejält miljöombyte. Känns nästan som att kliva rätt in i Tim Burtons Nightmare Before Christmas. Motståndet är zombiefierade arbetare, banditer och en drös udda figurer som Pumpamonster, jättefladdermöss och stormagade Frankensteins monster med bensintunnor som ryggsäckar. Rejält lattjolajbans med andra ord.
Precis som i grundspelet handlar det om att utföra en mängd missions där slutmålet är att plocka den onde Dr Ned som har förvandlat arbetarstaden Jacobs Cove till zombienäste. Man har lagt in lite mer humor här så det är rätt skoj att lyssna av karaktärerna i loggmeddelandena. Eftersom jag hade levlat upp rätt duktigt från grundspelet blev det en ganska lätt match. Uppdragen kunde också vara lite fler och varierande. Men skräckmiljöerna klår det mesta.