Mikael Jonsson
Electronic Entertainment Expo (E3) 2011 är avslutad. Eventet gick i år av stapeln i Los Angeles Convention Center. Bortsett från alla booth babes visades några rysarspel upp, bl.a. Resident Evil: Operation Raccoon City, Metro: Last Light, Silent Hill: Downpour, Dead island, Fear 3 och Segas Kinect-spel Rise of nightmares. Det är tydligt att skräckvågen som sköljt över oss de senaste åren har planat ut. Under de senaste upplagorna av E3 har i princip varje utvecklare haft ett skräckspel att visa upp. Zombie-spel och Silent Hill-kopiorna har avlöst varandra. Även om det är skönt att hysterin är över är det inte utan att man blir lite orolig.
I år är skräckspelen lätträknade. Dead Island är det som främst torde intressera rysarstörstiga gamers. Det är ett äventyr i förstapersonsperspektiv som utspelas på en tropisk ö med en massa zombies. Kombinationen gassande solig semesterö och hjärnsuktande zombies lockar något så in i norden. Spelet ser helläckert ut och miljöerna påminner en hel del om det första Far Cry-spelet. Av diverse trailers att döma ser man ut att ha 100-tals olika vapen att välja mellan; allt från knivar och basebollträn till maskingevär och avslitna avloppsrör. Dead Island påminner inte så lite om Dead Rising, något som egentligen inte går att komma ifrån då även Dead Rising-serien innehåller drösvis med zombies och ger spelaren mycket vapenmöjligheter- och kombinationer.
Silent Hill: Downpour ser visserligen spännande ut, men det är svårt att blir rejält exalterad över ännu en del i denna serie. För oss som varit med sedan del ett är det smått crazy att Konami nu närmar sig slutet av utvecklingen av del åtta. I de senaste trailerna ser man Alan Wake-liknande miljöer. En halvtom stad uppe i bergen täckt i ett tjockt lager dimma. Man noterar även gruvschakt och tillhörande gruvvagnsjakt. Silent Hill-serien har inte varit bra sedan del tre men i dessa tider får man ta vad man får.
Fear-spelen har egentligen ingen magisk ingrediens, trots detta har de underhållit miljontals gamers. Del ett spann vidare på bullet time-funktionen från Max Payne – man kan helt enkelt sakta ner tiden lite, något som faktiskt gör spelet väldigt skoj. I Fear kallas detta reflex time. Att skjuta i reflex time är mysigt som fan. Blod skvätter långsamt ner väggarna och ännu härligare blir det när spikpistolen åker fram och man således kan nagla fast monster på väggarna. I slow-motion! Är det något litet som sticker ut och gör så att Fear-serien tornar upp ur fps-havet så är det fiendernas AI. De irrar runt, gömmer sig, rusar fram emot en och attackerar i grupp. Som tur är kan man sakta ner tiden och prickskjuta de jäklarna. Hur som – mörka dystra miljöer, skitbra AI, monster i mängder och bra tyngd i vapnen räcker för en spännande åktur. Nu är det dags för del tre och storyn (just det, storyn ja) om Alma fortsätter i del tre. Det nya spelet ser exakt ut som tvåan och utvecklarna Day 1 Studios lär nog inte ha ändrat på ett smack. Det behöver de i sanningens namn inte. Fler och bättre genomtänkta flerspelar-lägen utlovas dock.
Rise of nightmares är ett spel till Xbox 360 och tillbehöret Kinect. Det utvecklas av SEGA och påminner vid en snabb anblick om House of the dead-serien. Något som man kan hoppas på ändras under den fortsatta utvecklingstiden, för House of the dead är sannerligen inget att efterlikna. Inte mycket info har släpps om detta spel men det är inte särskilt höga odds på att Rise of nightmares är ett ljuspistolspel (noooooooooooo…) för Microsoft’s vifttillbehör Kinect. SEGA har verkligen inte roat oss under de senaste tio åren.
Resident Evil: Operation Raccoon City är främst ett onlinespel som skiljer sig en hel del från tidigare RE-spel. Det utspelas 1998 (ungefär tidpunkten för RE2) och man kan spela som en medlem i Umbrella-styrkan, alltså motståndarsidan. Det är lagbaserat och spelet sägs vara förbättrat på flera punkter; röstskådespeleriet och rörelsemönster bland annat. Inget ont om del sex och tvåspelarläget – det var skoj – men jag kan inte sluta tänka att Resident Evil-filmerna och seriens utveckling och denna nästa RE-del är ett resultat av filmerna och att den tänkta målgruppen är de som tycker att filmerna är toppenbra. Jag önskar att nästa spel i serien går tillbaks till rötterna. En ensam spelare i ett mörkt äventyr med zombies, bossar och uppgraderingsbara vapen. Ge mig!
Värt att nämnas är också Alan Wake 2 som ryktas vara under utveckling hos den duktiga finska studion Remedy. Dock saknas ännu en utgivare. Första Alan Wake var en fin hyllning till Twin Peaks och ett djärvt spel att släppa. Kudos till Remedy för denna förhoppningsvis långlivade spelserie. Övriga spel att hålla utkik efter är Metro: Last light och Gears of war 3. Actionspel med monsterinslag. Trots ljusglimtar som Alan Wake 2 – att man måste ta med spel som Rise of Nightmares i en sådan här text bådar inte gott. Visst, vi har spel som Dead island och Fear 3 att mumsa på inom kort men utöver det ser det lite halvmörkt ut på rysarspelfronten.