Utgivningsår: 2012
Författare: Isaac Marion
Förlag: Mix Förlag
Betyg: 3,5

warm bodies

All you need is love?
Han heter R. Hon heter Julie. Men trots de många parallellerna till Shakespeare är han ingen Romeo. Han är en zombie som inte minns sitt namn och hans konversation är mer Johnny Weissmuller än Kenneth Branagh.

Det går inte att tänka bort vampyrer när man läser Isaac Marions romantiska zombieskildring ”Varma kroppar”. I sitt goda uppsåt och sin tro på mänskligheten påminner R lite om Louis, den grubblande 1700-talsvampyren med ett samvete i Anne Rices ”En vampyrs bekännelse”. Det funkar så länge det handlar om zombien som lämnar flocken för att fundera över sin existens, men en bit in i handlingen inser jag att jag har svårare att köpa en romantisk zombie än en attraktiv vampyr. Kroppsdelar som faller av och lukten av död ställer till det och det är sexigare att suga blod än att knapra hjärna.

Nu får det tilläggas att R är ganska attraktiv för att vara zombie. Han har inte börjat förfalla så mycket. Hans lemmar är intakta och han klär sig bättre än de flesta människor. Att han bor i ett övergivet flygplan och lyssnar på gamla Frank Sinatra-låtar på en upphittad vinylspelare får också sättas på pluskontot (Julie som i sin tur har John Lennon-citat målade på väggarna tycks i alla fall gilla det). Men ändå. Han får dölja liklukten med after shave och låter man honom smaka en klunk av sin öl kan det hända att den sipprar ut genom magsäcken och lämnar en fläck på skjortan. Konversationen begränsas av att han inte har något minne och bara kan tala stötvis. Det blir i och för sig bättre efter att han ätit upp Julies döda pojkväns hjärna (zombierna i ”Varma kroppar” får en kick av hjärnor istället för av blod, äter man en människas hjärna kan man ta del av personens minnen och eftersom R inte har några egna ger Julies pojkväns hjärna honom en påminnelse om hur det var att vara mänsklig*), men det har man lite svårt att ta till sig till en början – illdådet överskuggar så att säga den förbättrade vokabulären.

Skildringen av det vardagliga zombielivet på flygplatsen är lysande, men den tappar när de kommer in till stan och det ska bli mer episkt och romantiskt. Och eftersom det blir roligare om man inte vet för mycket på förhand slutar jag här. Det är nämligen en bok man vill att så många som möjligt läser så att man har någon att diskutera den med efteråt.

* Något Mix Förlag tagit fasta på i marknadsföringen: ”Zombier har inga känslor – om de inte äter av din hjärna”.

________________________________

Warm Bodies

Boken kommer som film 2013 i regi av Jonathan Levine. Nicolas Hoult, Hugh Grants motspelare från ”Om en pojke”, spelar R och Julies zombiejagande pappa görs av John Malkovich.

________________________________

Omaka par

Greystoke
Christopher Lambert, uppfostrad av apor, apar runt framför Andie McDowell och hon faller pladask.

Tim
Roman av Colleen Mc Collough (som skrev Törnfåglarna) där en gammal ungmö faller pladask för en byggjobbare som är vacker som en grekisk gud men på en femårings mentala nivå (spelas av en ung Mel Gibson i filmatiseringen från 1979).

Köpte du de romanserna kan du helt strunta invändningarna ovan. Du kommer inte ha några som helst problem med R som romantisk hjälte.

-Hanna Fjällman