Rysarnytt

Kvalitetssajt om skräckfilm

R.I.P. Robert Kerman alias R. Bolla (1947-2018)

Publicerad av Rysarnytt 29 Dec 2018

Vi har lite tråkiga nyheter att berätta. Skådespelaren Robert Kerman har lämnat jordelivet. Kerman för många mest känd för rollen som Harold Monroe i Cannibal Holocaust. Vintageporrfansen minns honom däremot bäst under aliaset R. Bolla.

Robert Kerman har varit en stor Rysarnytt-favorit genom åren. Lika berömd för sin ikoniska roll som antropologiprofessorn Harold Monroe i Cannibal Holocaust som sina vintageporrkaraktärer under aliaset R. Bolla på 70- och 80-talen. På hans Facebook-sida och i andra medier rapporteras nu att Robert Kerman tragiskt avlidit 71 år gammal.

Kerman hade en rätt brokig men mångsidig karriärbana skulle man kunna säga. Kerman växte upp i de judisk-italienska medelklasskvarteren Bensonhurst i Brooklyn i New York. Att han ville satsa på teater och skådespeleri visste han redan under high school-perioden då han började ta dramakurser för att fördjupa sig i hantverket. Efter high school tog han en Bachelor’s Degree (kandidatexamen) vid Brooklyn College samtidigt som han tog kvällskurser i drama. Han studerade även vid American Academy of Dramatic Arts och medverkade i flera teateruppsättningar runt Brooklyn och Manhattan, som Tennessee Williams Katt på hett plåttak och Arthur Millers Utsikt från en bro. Men några större inkomstflöden gav inte livet runt de mindre Brooklyn-teatrarna så för att dryga ut kassan tog han jobb som taxichaufför på nätterna och körde runt i samma kvarter som Travis Bickle i Taxi Driver.

Under 60-talet var Kerman som många andra studenter involverad i proteströrelsen mot Vietnamkriget. Han slapp själv bli skickad till Vietnam då han gick hos en psykiatriker vid den tiden som inte tyckte att det var någon bra idé att skicka Kerman till ett brinnande krig. Medan han hankade sig fram på teaterscenerna försökte han samtidigt slå sig in inom spelfilmen. Men konkurrensen var hård och det gick inte som på räls. 60- och 70-talens sexuella frigjordhet passade honom däremot utmärkt och under det tidiga 70-talet kom han i kontakt med swingerkulturen där han träffade en porrfilmsrekryterare. Kerman spelade in några scener med MVG i betyg och fick mersmak på framför-kameran-knullandet. Han tog artistnamnet R. Bolla (döpt efter ett känt vinmärke) och började spela in filmer på löpande band med stor lust och energi. Som t ex här, då han har en härlig kysstund med manslukerskan och fixstjärnan Vanessa del Rio.

Ofta fick Bolla porroller som var mer storydrivna och där hans skådespelartalanger fick chansen att blomma ut lite mer. Det kunde tydligen också gå rätt vilt till på inspelningarna. I en intervju med nyhetssajten Medium berättar han om en incident som visar att han inte var rädd för en fajt om så krävdes:

“On one movie I nearly got into a fistfight. The director of photography got so angry with me for giving him advice on how to frame the shot that he attacked me while I was trying to take part in a sex scene. He started climbing over the bed and the girls to get at me. I was there with an erection and three girls in the bed and he came right at me, still holding his Panaflex camera. I was a wrestler in college so I wrestled him to the ground with a tackle. I was there to fuck, not to fight, but I would do both if I had to.”

Låter nästan som en scen i tv-serien The Deuce. Bra klös i Bolla får man säga. Ibland måste man kunna hålla ett tvåfrontskrig. Under resterande delen 70-talet blev det mest porr för Bolla/Kerman, förutom ett inhopp i Richard Dreyfuss-rullen The Goodbye Girl 1977. Kerman berättade en kul anekdot i en intervju med vintageporrpoddsajten The Rialto Report då Dreyfuss under inspelningen kom fram och snackade med honom eftersom han hade känt igen Kerman från någon av hans porrfilmer, okänt om det var en eller flera. De gick sedan ut och åt middag tillsammans och hade en riktigt trevlig kväll. Porren kunde förena samhällsklasser och bakgrunder på ett lite oväntat sätt som ni ser.

Bollas första p-våffla var Anyone But My Husband (1974) och nästa år spelade han in filmen Blowdry tillsammans med Crystal Sync som han sedan inledde en långvarig relation tillsammans med. Bollas mest kända p-film är nog utan tvivel collegefilmen Debbie Does Dallas från 1978 som delvis spelades in i smyg vid hans gamla college i Brooklyn. Bolla jobbade även rätt mycket med Joe ”Fäbodjäntan” Sarno och jag minns att Sarno berättade att han ibland stötte på honom när han var ute och promenerade på Manhattan och pratade gamla minnen. Vet inte om de pratade om hans drömmar att bli quarterback. I Debbie Does Dallas gör han som Mr Greenfield ett snabbt ombyte i provhytten från butiksbiträde till quarterback för att kunna förföra Bambi Woods (den ende som gjorde Debbie).

Mot slutet av 70-talet förändrades allt då Kerman kom i kontakt med den italienska filmbranschen, vilket ledde till att han fick en liten roll som flygledare i Ruggero Deodatos Concorde Affaire ’79. Det ena brukar som bekant ofta ge det andra. Deodato blev så nöjd med Kermans insats att han gav honom huvudrollen i kannibaleposet Cannibal Holocaust (1980). Kermans paradroll. Efter Holocaust jobbade han även med Umberto Lenzi och spelade in Eaten Alive och Cannibal Ferox. Kermans karriär inom den italienska filmen blev dock lika intensiv som kortvarig. Italienarna blev inte glada när de upptäckte hans sidokarriär inom porren och Kerman tvingades åka tillbaka till New York. Där kastade han av sig kläderna igen spottade ur sig filmer som Foxtrot, Babylon Pink, uppföljarna till Debbie Does Dallas och Djävulen i miss Jones, Vanessa del Rio-hyllningsfilmen Viva Vanessa och mordmysterievåfflan Amanda by Night 1981. Här ett klipp från Amanda by Night med Bolla och Veronica Hart. I början av klippet ser vi framlidne porrlegenden Jamie Gillis i cowboyhatt breda ut sig i soffan medan Bolla dyker upp ca 1.30 in i klippet.

Runt mitten av 80-talet gjorde Kerman ett nytt försök på hemmaplan att slå sig fram inom mainstreamfilmen. Det blev några mindre inhopp i filmer som Kevin Costner-filmen Ingen utväg, Night of the Creeps, Death Mask och tv-serier som Cagney & Lacey och Spanarna på Hill Street men det sket sig av någon anledning med hans agent och Kerman drog sig undan och försvann in i dimmorna med svår depression och drogmissbruk som följd. Under senare halvan av 90-talet då Internet och DVD-formatet slog igenom blev det lite av en renässans för Kerman. Kultstatusen växte för både Cannibal Holocaust och Kerman och under en specialvisning av Cannibal Holocaust 2001 träffade han självaste Sam Raimi som gav honom en liten roll som bogserbåtskapten i Spider-Man (2002).

Men någon islossning blev det dessvärre inte för Kerman. Haveriet med agenten gav Kerman en rejäl smäll och han lyckades aldrig komma på fötter igen. Kerman berättade i den brittiska dokumentärserien The Dark Side of Porn att han ångrade att han började med vuxenfilm som han menade förstörde hans möjligheter att göra en karriär som seriös skådespelare. Känns lite sorgligt att höra för Kerman borde definitivt fått chansen att visa vad han gick för. Plåstren på såren blev nog alla horrorevent och den stora kärleken och uppskattningen från skräckfilmsfansen. I år har han tydligen varit med i en helt nyinspelad film med Lloyd Kaufman med den i sammanhanget lite kusliga titeln I Filmed Your Death. Det blev hans sista roll.

Robert Kerman somnade in den 27 december 2018 efter en längre tids sjukdom. Enligt Adult Video News var det efter komplikationer orsakad av diabetes. Vi tar och minns Kermans filmgärning med de berömda slutscenerna i Cannibal Holocaust.

Kommentarsfunktionen är stängd.

Lämna en kommentar: