Publicerad av Rysarnytt 4 sep 2019: 18:47

The Dead Don’t Die
Utgivningsår: 2019
Regissör: Jim Jarmusch
Manus: Jim Jarmusch
Medverkande: Bill Murray, Adam Driver, Tom Waits, Tilda Swinton m fl

Nog lät det lite kul när nyheten om Jim Jarmusch zombiefilm The Dead Don’t Die med hela gräddmoset av Jarmusch-skådisar damp ned som en meteorit i skallen. När trailern kom dagen efter tyckte man att det såg ju riktigt festligt ut. Tyvärr är The Dead Don’t Die ingen film man kommer att minnas på sin dödsbädd eller ens nästa kräftskiva. Det är på det hela en jävligt seg och överraskande långtråkig zombiehistoria som puttrar på som ett övergivet långkok från skolmatsalarnas tid. Inte mycket nytt eller överraskande med andra ord.

Jarmusch är ju inte känd som någon häxmästare eller zombieslaktare men jag har faktiskt ofta gillat hans filmer och hans udda karaktärer. Ungefär som jag gillar Kaurismäki och hans alter ego Matti Pellonpä (fantastisk skådespelare, R.I.P.) precis som Jarmusch. Inget man kastar skit på utan livförsäkring och en hela kosken innanför västen. Men man måste alltid göra undantag i den här branschen. Finns inga heliga kor eller värdegrunder man inte kan slakta, hoppa jämfota på eller hälla slattar över. Här en bild på Matti Pellonpää i Helsingfors-segmentet från Jim Jarmusch Night on Earth. Bästa segmentet.

The Dead Don’t Die följer ett par poliser och befolkningen i den sömniga staden Centerville som drabbas av ett zombieutbrott. Filmen får väl ses som Jim Jarmusch inlägg i klimatdebatten då de döda reser sig upp ur gravarna efter att energibolagens utvinning av gas och olja runt polerna fått jordaxeln att förskjutas och skapa kaos i ekosystemen. En premiss som George A Romero säkert hade gjort tummen upp för. Att hela zombieanhanget på Dawn of the Dead-manér lullar runt och jagar efter sina jordiska existensjuveler gör det lite för skrattretande och Romero-bling bling-blinkande. Barnzombiesarna jagar godis, alkiszombisen Chardonnay och Iggy Pop törstar efter kaffe som han gjorde i Coffee and Cigarettes. Lite kul i början men till slut blir det bara jönsigt.

Det blir mycket blinkningar hit och dit och tills slut leker man med hela filminspelningen och refererar till filmen då känns det som inget spelar egentligen någon större roll då ingen heller verkar bry sig om nåt. Allt bara händer och pågår och alla tar allt med en axelryckning. Filmen är trots allt rätt snyggt filmad och har små komiska ögonblick som får en att dra på munnen. Tilda Swintons begravningsentreprenör med svingande samurajsvärd är en rätt skoj karaktär men i övrigt bjuds det varken på action, skräck, spänning eller något roligt att öppna munnen för förutom gäspningar och godis. Jag hade åtminstone lätt kunnat vara utan Jarmusch zombiefilm även om den inte är en total katastrof.

-Stefan Särnefält