Årets Electronic Entertainment Expo (E3) i Los Angeles Convention Center har avslutats. Stort fokus låg i år på de nya konsolerna från Microsoft och Sony men som vanligt visades det upp en del nya spännande spel. På skräckspelsfronten ser det dock allt dystrare ut, med några få ljusglimtar.
Årets E3-mässa inleddes med presskonferenser från Microsoft och Sony. Nintendo valde att köra vidare på sina Nintendo Direct-presentationer på webben och höll ingen fysisk presskonferens som de andra två konsoljättarna. Microsofts och Sonys konferenser dominerades av de nya konsolerna Playstation 4 och Xbox One, som båda släpps vintern 2013. Och Nintendo visade upp en del nya spel i de klassiska Mario, Pikmin, Zelda och Super Smash Bros-serierna till deras senaste konsol Wii U. På skräckspelsfronten ser det allt mörkare ut tyvärr. De senaste släppen i serierna Resident Evil och Silent Hill har varit rätt usla i min mening och den enda ljuspunkten under 2012 har varit Telltales episodbaserade spel The Walking Dead. Den kommande episoden heter The Walking Dead: 400 Days och visas upp under årets mässa.
Om man letar riktigt noga i nyhetsrapporteringen från mässan hittar man ett fåtal andra nya spel med horrortema; D4 till Xbox One, Dead Rising 3 till samtliga format, Dying Light som är ett zombieviruslir till PC och konsoler och utspelas i en stor öppen värld samt The Evil Within, också detta ett multiformatsspel. D4 är ett celshade:at spel av utvecklarna till The Deadly Premonition – ser okej ut men inget att hetsa upp sig över. Det tecknade utseendet som celshading ger passar inte direkt ett spel som försöker vara spännande. Dead Rising 3 är exakt vad man förväntar sig: stora zombieansamlingar att plöja sig igenom med allehanda vapen – till fots eller i full fart medelst valfritt fordon. När första Dead Rising debuterade kittlade det folks nostalginerver med de charmiga kopplingarna till Romeros Dawn Of The Dead och köpcentret som filmen utspelades i. Under den läckra men uppenbart lånade ytan var det dock inte mycket att ha. Tveksamt om bättre grafik och större antal zombies kommer att ändra på detta i och med den kommande tredje delen.
Dying Light ser småintressant ut. Av trailers och tillgänglig information att döma handlar det om något virus, snabba zombies och en öppen s.k. sandlådevärld. Utvecklarna Techland har rutin i zombiegenren och Dying Light verkar fokusera på snabbhet och stora stadsmiljöer. När snabba zombies jagar överlevande stackare i E3-trailern som släppts får man nästan en känsla av parkour. Utvecklarna har i intervjuer berättat att man som spelare inte bara kommer få akta sig för de levande döda utan även få kämpa mot andra mänskliga grupperingar. Man anar att det kommer kämpas om ammunition och annat som blir livsnödvändigt efter en zombieapokalyps.
The Evil Within, detta ser man fram emot. Skaparen av Resident Evil går tillbaks till rötterna och bjuder på ett enspelaräventyr i klassisk survival horror-stil. Det ser ut som ett modernare Resident Evil 4 i mörka miljöer med bloddrypande källarväggar. I trailerna som hittat ut från E3-mässan visas huvudpersoen kutandes i trånga korridorer med galna motorsågsmän hack i häl. Ett felsteg (felknapptryckning på handkontrollen) och motorsågen möter kött och kroppsdelar lossnar, studsar och rullar på golvet likt bowlingkäglor efter en lyckosam strike.
Det är såklart dubbelsidigt att Shinji Mikami, Resident Evils pappa, återgår till survival horror-genrens början och genrens höjdpunkt Resident Evil 4 när han nu skapar sitt nya spel. Å ena sidan kan man klaga precis som med Dead Rising 3, på upprepningar och på endast uppdaterad grafik. Å andra sidan finns det en poäng i att karva ner formulan och bara satsa på en ensam spelare, inget multiplayer och ett riktigt läbbigt spel i klassisk horroranda. Efter att ha sett trailern förstår man att det rör sig om ett spel med exakt samma spelmekanik som det prisbelönta och hyllade Resident Evil 4, samma typer av fiender och med samma typ av enkla pussel och problemlösning. Men som jag ser det finns det inget annat sätt att lyckas skapa ett survival horror-spel 2013. Vi vill inte ha drösvis med zombies i en jättelik sandlådevärld där allt kan användas som vapen och där fordon står utplacerade överallt, bara för dig att hoppa in i och leka Carmageddon. Vi vill ha gamla mörka källarmiljöer och dåligt med ammunition. Vi vill ha till synes tomma gamla herrgårdsmiljöer och oväntade rusningsattacker av rabiata tvåmetersmän i munkkåpor med nyservade motorsågar.