Titel: Tideland
Utgivningsår: 2005
Regi: Terry Gilliam
Skådespelare: Jeff Bridges, Jodelle Ferland,
Brendan Fletcher m.fl.

Jonas Danielsson (2008)
Vad får man om man kastar in en burk med lika delar Motorsågsmassakern och Alice i underlandet i ett sinnessjukhus för att jäsa i ett par år. Ja då får man helt enkelt filmen Tideland som är en fruktansvärd historia om lilla Jeliza-Rose som befinner sig ensam i ett stort obekant hus på landet med sin döde far som enda sällskap. I granngården bor den utvecklingsstörde Dickens med sin syster Dell, som konserverar döda människor så att de enligt henne en dag kan återvända. Jeliza-Rose tillvaro består av hunger, samtal med sina dockhuvuden och konstiga lekar med sin kompis Dickens som tänker mörda jättehajar med dynamit.

Terry Gillams Tideland är ingen enkel film. Själva grundhistorien är bisarr och filmatiseringen helt vansinnig. Det känns som att man befinner sig i ett lustiga huset som heller än roa vill få sina besökare att må psykiskt och fysiskt dåligt. Samtidigt är Tideland också ganska vacker. Det finns något oerhört fint i hur Jeliza-Rose betraktar världen och försöker få tillvaron att hålla samman. På barns självklara vis blir världen ändå begriplig för henne även om man som vuxen lider och förfäras när man ser på eländet. Tideland är en film som säkerligen kommer att avskys av många på grund av dess burleska stil. Men filmens makabra ton och obehagliga blandning av lycka och sorg kommer också att tilltala en hel del tittare, bland de sistnämnda finns jag.