Titel: The Incident hockeymaskhockeymask
Inspelningsår: 2011
Regissör: Alexandre Courtes
Skådespelare: Rupert Evans, Kenny Doughty, Richard Brake m fl
Distribution: Njutafilms

the incident dvd

Året är 1989 i Seattle och i centrum står ett gäng grungekillar som jobbar hårt för att nå ett musikaliskt genombrott. Medan de väntar på pengar och berömmelse tvingas de slita i sina anletes svett på ett kök i ett dårhus fullt av psykopater. När en storm slår ut strömmen på dårhuset släpps galningarna fria och grungegänget och vakterna tvingas samarbeta för att överleva mardrömmen.

So far so good. Inga räddande mobiltelefoner och annat onödigt nödkit. Jag blev riktigt glad när jag såg Richard Brakes namn på filmen. En kille som kan lysa upp en hel film när han är på rätt humör. I filmer som Doom och Outpost har han visat att han går att lita på. Lyser som en fyrbåk i en nattsvart hamn. Rapp i käften och full av onliners och uppfriskande snuskkommenterar. Sen får vi inte glömma det där karaktäristiska Brake-smajlet som kan fånga vilken brud som helst. Brake på ett dårhus låter som rena rama julafton. Tyvärr syns karln knappt i rutan och är mer eller mindre stum i den här filmen. Och dessutom slätrakad i fejset. Det håller fan inte. Killen har ett helt guldregister att spela på som regissören inte verkat fattat galoppen av eller gett blanka fan i. Oförlåtligt helt enkelt. Det blir en liten skitroll och man minns inte ens om han var med i filmen. Här har vi den riktiga Richard Brake i full outfit och nasty hårman. Precis som man vill ha honom.

richard-brake-x2

Asylum horror kan bli en förbannat tråkig tillställning om man inte har intressanta dårar och hjältar och utnyttjar de klaustrofobiska miljöerna och suspenseögonblicken på rätt sätt. Här har man tyvärr inte lyckats riktigt med den biten. Istället blir det ganska oengagerat och spänningslöst där det mesta av händelserna bara rullar på i förbifarten. Survivaltemats mumma rinner ut i sanden men i ärlighetens namn gillade jag samtidigt det här lite lågmälda och trevande berättandet. Så lite kluven är jag ska erkännas.

Men jag önskar man hade fått upp ångan därinne. Dårarna går runt och mördar lite på måfå medan de andra gömmer sig och blir slaktade utan någon riktig dramaturgisk nerv eller poäng. Rupret Evans gör ett fint och om än lite färglöst porträtt av den plågade grungehjälten som man faktiskt känner sympati för. Men hela historien känns insvept i valiumdimma och det pallar man inte riktigt med när man innerst inne längtar efter en härlig och omvälvande kick. Alexandre Courtes har gjort videos till bl a U2 och White Stripes och säger i intervjun i extramaterialet att han inspirerats av John Carpenters Attack mot Polisstation 13. Han har helt klart mer att lära av Carpenter.

– Stefan Särnefält

[youtube_sc url=”http://www.youtube.com/watch?v=AyFfJkKyJeo” rel=”0″]