Produktionsår: 1977
Regissör: Jess Franco
Manus: Erwin C. Dietrich och Jess Franco
Medverkande: Dyanne Thorne, Tania Busselier, Lina Romay m fl
Distribution: Njutafilms

Ilsa_the_wicked_warden

Den mörkaste och förmodligen sjukaste av Ilsa-filmerna signerad kultregissören Jess Franco. Den här räknas som den tredje filmen fast den inte är någon riktig Ilsa-film. Från början var den inte ens tänkt som en Ilsa-film, utan det var tydligen något filmbolaget kokade ihop i efterhand efter att ha rökt braj i flera veckor i sträck. Kanske inte det sista men det första. Greta, the Mad Butcher är en av flera titlar på den här rullen. Jag får erkänna att jag föredrar Don Edmonds Ilsa-filmer, framför allt då första She Wolf of SS, som är lättsammare och mer skruvade. Franco går in för realism och mindre skratt. Fast det är svårt att hålla sig i de värsta stunderna.

Dyanne Thorne är trots namnförvirringen som vanligt strålande i Ilsa-rollen. Fast jag föredrar henne blond. Brunettperuken ser helidiotisk ut och passar henne inte alls, förutom när hon i början i filmen ligger i bubbelbadet och smörjer alt. smeker sig. Då glömde jag bort peruken. Dessutom var den uppsatt i en knut (vilket jag är väldigt svag för). Jävligt fint intermezzo som ni gör klokt i att spola tillbaka och spela om igen när ni korkat upp en flaska vin och blåst ut såpbubblor i vardagsrummet.

Ilsa_the_wicked_warden_dyanne_thorne

Handlingen då. I Wicked Warden driver Dyanne Thorne alias Greta (Ilsa) en klinik för ”sexuellt perversa” tjejer. En syster till en av de inspärrade bestämmer sig för att infiltrera kliniken för att ta reda på vad som hänt med sin syster. Att hon får mer än vad hon bett om kan ni nog räkna ut själva. Fångarna är reducerade till nummer som i en totalitär stat och den sadistiska Greta styr med hjälp av tortyr och våld. Förutom att hon spelar in sadistiska porrfilmer i smyg med de intagna som säljs på den svarta marknaden förvandlar hon de mest obstinata till lobotomerade zombier. Till sin hjälp har hon Franco-trotjänarna Lina Romay och Eric Falk. Men det är Thorne som är stjärnan.

Tyvärr har Thorne inte den centrala roll som hon har i den andra filmerna. Fokus ligger mer på de intagna och sidohistorierna utanför kliniken och det kan ju göra vän av ordning besviken och uppgiven. För det är Thorne vi vill ha. Resten skiter vi i i en Ilsa-film. Nakna kvinnokroppar får vi dock i mängder eftersom det är förbjudet med underkläder på kliniken. Dom brottas och gnider sig mot varandra genom hela filmen men allt får vi som tur är inte i bild. Vissa grejer är fan för sjuka att tittas på. Det skulle även Siewert Öholm kunna skriva under på. Åtminstone i nyktert tillstånd.

Wicked Warden är en slags sexploitationversion av Gökboet skulle man kunna säga. Sjukt och nasty och inte särskilt politiskt korrekt men ändå intressant och skulle kunna fungera som ett inlägg i samhällsdebatten på kultursidorna om Jörn Donner var kulturchef. Även om man gillar naket i kubik så är Ilsa-filmerna inget för alla och Wicked Warden bör kanske undvikas för den med känsligt sinne och tunn skäggväxt. En fint skruvad J-O Waldner-boll på slutet höjer slutbetyget.

Grej jag noterade:
Sablar vad Jess Franco är lik David Hemmings (Profondo Rosso). Speciellt i scenen när han sitter vid skrivbordet i mörka glasögon och svart skjorta runt mitten av filmen. Iofs rätt likt i trailern här nedanför också som ni ser.

– Stefan Särnefält