Utgivningsår: 2009
Regissör: Hélène Cattet och Bruno Forzani
Skådespelare: Bianca Maria D’Amato, Charlotte Eugene Guibbaud, Delphine Brual, Harry Cleven, Marie Bos
Distributionsbolag: Njutafilms

amer rysare

Helena Bjuresäter Sjöholm
Så vilsamt vacker den här filmen är. Och trots att den givetvis innehåller en del ruggigheter, så det just det vackra fotot och miljöerna som är den största behållningen. Stilsäkert, med några av giallons attribut, får vi följa Ana genom livet, och hon har det synnerligen inte lätt, vare sig med sig själv, eller sin makabra omgivning. Eller hur det nu hänger ihop.

Det är nämligen en smula förvirrat, och dialogen är sparsam. Det här är ingen film vars huvudroll vi kan läsa som en öppen ABC-bok författad av Freud. Tre skeden i livet följer vi Ana, och det ligger hela tiden ett gåtfullt hot över henne, och ju äldre hon blir, desto mindre fantasi och färre möjliga flyktvägar har hon att ta till. Finns det en sista utväg för Ana? Det är frågan det. Det är också här ni kommer in i bilden. Filmens historia låter nämligen ert eget intellekt styra upp, i en stundtals altererad handling. Ett är säkert, hon blir inte lämnad ifred. Och när hon i det tredje skedet i livet (och i filmen), prompt återvänder till barndomens spökhus, sätter sig vårt intellekt lite på snedden. Vad ska hon dit och göra igen? Å andra sidan, blir det ganska spännande, helt enligt giallons normer.

Tycker det är himla coolt att Njutafilms distribuerar en film, som till sin design ändå är ganska off den moderna filmens trademarks. Kolla in omslaget till utgåvan, bara en sådan sak. Det är i det närmaste briljant! Filmen ska ha tre fina rysarmasker.