The Warriors och Kurosawa
Att The Warriors-regissören Walter Hill är ett stort Kurosawa-fan är ingen nyhet. De flesta känner säkert till att Last man Standing är Hills tolkning av Kurosawaklassikern Yojimbo från 1961. Men ibland upptäcker man lite nya saker sent i livet. På tok för sent för att kunna hävda sig i en paneldebatt med kulturpolitiker och filmprofessorer med skägg och spermafläckar på byxorna.
Till exempel att Hill redan 17 år före plockade en nyckelscen till sin gängkrigarrulle The Warriors från nämnda Yojimbo. Jag har köpt lite Kurosawa-boxar och upptäckt lite nya prylar. Ge mig en varm frikyrkoapplåd och ett amerikanskt pastorsleende för helvete! Helst en sån där pastor som ertappats med byxorna nere och bekänner gråtande i en mikrofon men samtidigt försöker pressa fram några nervösa skratt för att släta över allvaret i situationen. Upptäcka nya prylar ska alltid uppmuntras. Om det inte gör en vansinnig och man inser plötsligt att man sitter bakom galler anklagad för helikopterrån.
Kolla in klippen från slutscenerna här nedan och uppdatera era gängkunskaper innan ni börjar vifta med nävarna. Scenen Hill har plockat kommer 30 sekunder in i första klippet. Det är alltså läge att modifiera Hills teori en smula om att The Warriors bara bygger på den gamle grekiske historikern Xenophons bok Anabasis. Han har lyckats tryffera den med lite japansk samurajkultur också. Swords up, bro!
Sen surfar ni in på den här Warriors-hemsidan och checkar av om det finns nån ny gänginformation som ni kan använda i ert CV. Kanske kan söka jobb som provocerande jobbcoach eller utslängare av affärsmän som flyger luftballong över Stockholms innerstad. Vad vet jag. Nu kollar vi in Kurosawa vs Hill.
– Stefan Särnefält